لوگویی که به نقش مسجد شیخ لطف‌الله مزین شد!

  • ۹۶/۰۷/۳۰

برای من این مهم بود که هنر ناب ایرانی در آن به کار رود و آن خلاقیت را من با تغییر از طاووس به کبوتر تغییر دادم. ازآنجاکه ستاد یک زیرمجموعه‌ای از ریاست جمهوری است و ما مدعی صلح هستیم، کبوتر هم می‌تواند نمادی از ریاست جمهوری باشد و نوک کبوتر زیر لوگو به سمت نوشته‌ی ریاست جمهوری است که تغییر شکل کبوتر به طاووس شکل‌گرفته است.



در طول برگزاری مسابقات فناورد که یکی از بخش‌های آن طراحی هویت بصری برای ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز بود، آقای خشایار تیموری به عنوان نفر برتر به خاطر طراحی لوگوی خلاقانه و جذاب خود انتخاب شدند. همین بهانه‌ای شد تا با ایشان مصاحبه‌ای کوتاه صورت داده و سوالاتی من باب ایده لوگو و سایر موضوعات از ایشان طرح کنیم. در زیر متن این گفتگو را ملاحظه می‌کنید.

شما چگونه با مسابقه آشنا شدید و طریقه ورودتان به مسابقه‌ی فناورد چطور بود؟ لطفاً اول خودتان را معرفی کنید و بعد بفرمایید که آیا از قبل با ستاد آشنایی داشتید و یا بعد از مسابقه آشنا شدید؟

من قبل از اینکه در مسابقه شرکت کنم، هیچ آشنایی نداشتم و هیچ‌کس هم نمی‌دانست که با ستاد مواجه شود؛ زیرا زمانی که همه ارائه دادند، یک‌نفس عمیقی کشیدند زیرا یک اسم طولانی و سخت بود که طراحی دشواری را می‌طلبید. زمان مسابقه هم ۳ روز بود. سخت‌ترین پروژه‌ای بود که انجام دادم. ولی اصلاً نه برای مسابقه و نه برای جایزه آمده بودم. می‌خواستم سرباز شوم و در دوره‌ی قبلی قرار بود برای سربازی معافیت دهند، به همین خاطر ۶ ماه از خدمتم مانده بود آمده بودم که مابقی خدمتم را نروم. یک توفیق اجباری شد. باانگیزه کارکردیم و اتفاق بهتری افتاد که لوگو قبول شد.

یک مقدار به قبل برویم. خودتان را لطفاً معرفی و از رشته و تخصص خودتان بفرمایید و بگویید اکنون مشغول چه‌کاری هستید

من خشایار تیموری هستم. لیسانس گرافیک و فوق‌لیسانس پژوهش هنر و ۹ سال است که کار حرفه‌ای انجام می‌دهم. در مسابقات داخلی و بین‌المللی مقامات متعددی دارم. در حال حاضر مدیر هنری استودیو تونل و چند برند دیگر هستم.

کارهای دیگری که داشتید و به‌صورت حرفه‌ای انجام دادید چه بود؟

کارها در رابطه با نشانه بود. در سال ۲۰۱۰ در هفته‌ی گرافیک توکیو کارم دوم شد که در رابطه با پوستر حمایت از حیوانات بود. در موزه‌های مکزیک هم ۲ سال کارم بود. در سال ۲۰۱۴ مسابقه بین‌المللی برلین کار من جزو فینالیست‌ها شد. در مسابقات داخلی و هم بین‌المللی هلال‌احمر کارم در طراحی پوستر اول شد. طراحی نشانه هم کارهای متعددی دارم. پارسال یک نمایشگاه انفرادی داشتم که تقریباً ۸۰ تا از لوگوهایی که انتخاب کردم را در آن به نمایش گذاشتم.

به مسابقه‌ی فناورد برگردیم. از قبل هم که با ستاد آشنایی نداشتید؟

خیر. اصلاً نمی‌دانستیم ستاد چه مکانی است.

اکنون می‌دانید که ستاد چه جایی است؟

بله. اتفاقاً جدیداً یک مشتری هم داشتم که یک اسباب‌بازی خلاقانه به نام لمون تولید کرده بودند. مراجعه‌شان هم درباره‌ی بسته‌بندی آن بود. گفتند که پیش شما آمدند و وام گرفتند و کارشان راه افتاده بود.

خودتان فکر می‌کنید تعریف ستاد از دید شما که به‌هرحال ذهنتان به ما نزدیک است چیست؟

فکر می‌کنم ستاد یک مکانی است که من طراح و هنرمند اگر یک ایده‌ی خلاقی داشته باشم و پول‌ساز و در کنارش فرهنگ‌ساز هم باشد، به شما ارائه دهم شما می‌توانید از من حمایت کنید و کار من را به عمل برسانید. در کنار آن تا یکجایی با من سهیم هستید. از یکجایی که خیلی شکل می‌گیرد و قدم‌های بیشتری گرفته می‌شود، شما هنرمند را رها می‌کنید. در آن بریفی که به من ارائه دادند، برای من این‌گونه معرفی شد و نسبت به همانی که بود طراحی لوگو را انجام دادم و هویت‌سازی شد.

البته ما کامل رها نمی‌کنیم. به یکجایی که فرد برسد که ما بدانیم می‌تواند مستقل شود و بتواند بر روی پای خود بایستد دیگر با او کاری نداریم.چه شد که ذهن شما به سمت طراحی این لوگو رفت؟ فکر می‌کنم مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان بود که شما ازآنجا ایده گرفتید؟

صحبتی که کردیم معمار آن مسجد هم همین کاری را که شما انجام می‌دهید، انجام داد. به‌واسطه‌ی نور یک هنری را ارائه داد که هم فرهنگ ایرانی شد و هم نشانه‌ی بارز هنر ایرانی است و خیلی موارد در کنار آن هست که از یک نقش‌مایه ما از انرژی نوری که از سقف گنبد داخل می‌آید یک طاووس را می‌بینیم. درواقع آن هنرمند با هنر و خلاقیتش یک فرهنگی را به وجود آورد که به‌واسطه‌ی نوری که تأمین می‌شود، این پدیده شکل می‌گیرد.

چه شد که ذهن شما به آن سمت رفت و از آن ایده گرفتید؟

من یک روز کامل فکر کردم که از کدام راه وارد شوم. خیلی موارد در کنار سفارش کار مهم است. اینکه من با چه شخص، ارگان و چه مکانی این کار را ارائه دهم و سلیقه آن‌ها به چه نوع است و چه تعداد از افراد قرار است ببینند و چه برداشتی از نشان کنند.

برای من این مهم بود که هنر ناب ایرانی در آن به کار رود و آن خلاقیت را من با تغییر از طاووس به کبوتر تغییر دادم. ازآنجاکه ستاد یک زیرمجموعه‌ای از ریاست جمهوری است و ما مدعی صلح هستیم، کبوتر هم می‌تواند نمادی از ریاست جمهوری باشد و نوک کبوتر زیر لوگو به سمت نوشته‌ی ریاست جمهوری است که تغییر شکل کبوتر به طاووس شکل‌گرفته است. این خودش خلاقیت را نشان می‌دهد و پروبال گرفتن این کبوتر و تغییر شکل گرفتن به طاووس فناوری را نشان می‌دهد که در ادامه برندینگ می‌بینید که این پرها جدا می‌شوند. درواقع همان اتفاقی که صحبت کردیم، هنرمند بعدازاینکه شکل می‌گیرد و به ثباتی می‌رسد، رها می‌شود.

صحبت‌های لذت بخشی کردید. این توضیحاتی دادید عالی بود و زمانی که لوگو را دیدم حس‌های خوبی نسبت به آن داشتم. همان زمان بین ۳ لوگو که قرار بود انتخاب کنیم، من لوگوی شما رو انتخاب کرده بودم و آن حس خوب را به من می‌داد.

شم ایرانی بودن را در آن می‌بینید. آن نقش‌مایه‌ای که در تمام مساجد هست و ما با این نقوش آشنا هستیم به همین خاطر خیلی ملموس و گیرا هست. ما باید خلاقیت را در لوگو نشان می‌دادیم. ما یک کلید خلاقیت را در این نشان باید در نظر می‌گرفتیم به همین دلیل من در بیشتر طراحی‌هایی که کردم، در پلان اول نخواستم که مشخص شود لوگو چه چیزی دارد؛ یعنی یک مقدار بیننده باید فکر کند و بعد متوجه شود. این کار باعث می‌شود نشان در ذهن افراد برای همیشه ماندگار شود.

ازلحاظ رنگ‌بندی هم ایده‌ی خاصی داشتید؟

رنگ سبز که همیشه نشانه‌ی رویش و زندگی و قوت است. به همین خاطر این رویش در ستاد اتفاق می‌افتد و شکل می‌گیرد. به همین خاطر از رنگ سبز استفاده کردم که از رنگ سبز روشن به سمت تیره می‌رسد که این همان اتفاقی است که برای یک گیاه می‌افتد.

به‌عنوان یک هنرمند و یک فردی که بالاخره با چند جا از ستاد ما ارتباط دارید و با چند حوزه‌های ما کنش داشته باشید، می‌خواهم بدانم بعد از برگزاری این مسابقه نظر شما چیست؟ اصلاً این ستاد بر روی هنرمندان چه تأثیری دارد و چه جایگاهی دارد؟ چه کمک‌هایی می‌تواند کند و چه‌کارهایی باید بیشتر انجام دهد؟

مطمئناً کاری که خود ستاد در حال انجام است خیلی تأثیرگذار است برای اشخاصی که پتانسیل‌های بالقوه دارند و نتوانستند آن را بالفعل کنند. بعد از برگزاری این مسابقه با چند نفر برخورد داشتم که مراجعه کردند و کارشان حل‌شده بود. این مسئله برای من خوشایند بود. بعد از مسابقه راجع به این قضیه صحبت کردم. در رابطه با اطلاع‌رسانی که خدمتتان عرض کردم، ما هنرمندان یا همان گرافیست‌ها چند وب‌سایت است که هرروز چک می‌کنیم. آن‌ها برای ما در دسترس تر هستند. چون اخبار هنری در آنجا بیشتر است و می‌طلبد که حتماً ببینیم و به نظرم شما از یکجاهایی می‌توانید خیلی بزرگ‌تر جلوه دهید تا اینکه بخواهید در اخبار اطلاع‌رسانی کنید. من اخبار نمی‌بینم. واقعاً نه فرصت و نه علاقه‌ای به این کار دارم.
در نهایت هم بنده بایستی عرض کنم خیلی خوشحال شدم که این اتفاق در وهله‌ی اول برای خودم افتاد. مطمئناً یک اتفاق خوشایند در کار و حرفه من است که از لوگوی من قرار است استفاده شود و اینکه خوشحالم که بتوانم از این به بعد یک کاری را انجام دهم که باعث پیشرفت این ستاد شود.